Bachin lempisoitin soi Siuron kirkossa

Klavikordistit Eija Virtanen ja Anna Maria McElwain sekä Anna Marian Stig Lundmarkin rakentama klavikordi v...

Klavikordistit Eija Virtanen ja Anna Maria McElwain, takana Anna Marian Stig Lundmarkin rakentama klavikordi vuodelta 2010.

Klavikordi on mainittu historiallisissa lähteissä jo 1300-luvulla ja niitä rakennettiin 1800-luvun puoliväliin asti. Klavikordi ei ole ainoastaan maailman hiljaisin soitin, vaan sen sanotaan myös olleen Johann Sebastian Bachin lempisoitin, jolla säveltäjän mukaan paremmin kuin millään muulla soittimella saattoi tulkita hänen teostensa hienouksia.

Sunnuntaina 27.3. Siuron kirkossa klo 15 pidettävässä konsertissa kuullaankin isä-Bachilta kahdella klavikordilla soitettuna trio d-mollissa. Ohjelmassa on lisäksi Bachin oppilaan, Johann Ludwig Krebsin, konsertto klaveerille sekä sovitus Mozartin orkesterisarjan Eine Kleine Nachtmusik ensimmäisestä osasta. Konsertissa esiintyvät klavikordistit Eija Virtanen ja Anna Maria McElwain. Ohjelmassa kuullaan lisäksi Beethovenia ja Bachin poikaa Carl Philip Emanuelia. Myös uutta musiikkia on luvassa, englantilaisen James Hewitin Water sarjasta Preludes on the Four Elements vuodelta 2014.

Klavikordi saattaa olla monille vieras, mutta se ei ole mikään uusi tulokas Suomessa. Ensimmäinen klavikordi tuotiin tänne jo vuonna 1556. Suomi on viime vuosina noussut merkittävänä maana klavikordinsoiton maailmankartalle, silti kahden klavikordin konsertit ovat harvinaisempaa herkkua. Tähän intiimiin mutta säihkyvään konserttiin on vapaa pääsy.

Mon Mar 14 11:33:41 EET 2022